lördag 24 december 2022

Lucka 24: Animatronic Mall Santa (en karaktär till CY_BORG)


När jag kom på den här idén, att göra en adventskalender med rollspelsinnehåll, hade jag ingen aning om att jag skulle lägga så mycket ledig tid och tankekraft på den! Men tjugofyra blogginlägg, där jag behövde vara kreativ (i olika hög grad) och komma på nytt varje dag, var svårare än jag trodde! Och när jag tänker efter så har även de mest klassiska TV-julkalendrarna också avsnitt som varit lite mer av fillers än killers (t.ex. Hockeyklubban i Sunes Jul), därav inläggen där jag tipsat om saker eller mer diskuterat rollspelsteori. Men jag hoppas att du som läst den här kalendern fått något ut av det, vare sig du låtit dig inspireras eller helt enkelt bara stulit saker rakt av (så länge du ger mig cred om du skulle använda något av det jag skapat i offentliga sammanhang som poddar eller YouTube-kanaler!)

Häromdagen gjorde jag en twitteromröstning där jag frågade vad mina följare helst skulle vilja se i den 24:e luckan i kalendern, och av tre röstande valde två "klasser till rollspel", och jag låter majoriteten tala. Ni som läst hela kalendern vet att jag har en vurm för det mörka fantasyspelet MÖRK BORG, och nu i år kom ett officiellt cyberpunkhack av det spelet ut, vid namn CY_BORG. Jag har hittills inte använt mig av det spelet, så min julklapp till er blir en julanstruken karaktärsklass till detta spel!

Jag önskar alla som läst min blogg under december 2022, samt alla som hittat till den efteråt, en god jul och ett gott nytt år! 

ANIMATRONIC MALL SANTA

Bild skapad av AI:n Hotpot. Prompt: Animatronic mall santa in a cyberpunk style

I CY firar man alltid jul. Eller, rättare sagt så innehåller varje galleria alltid en hörna med en animatronisk tomte vars rörelser och röst upprepas i en evig loop. Den som en gång i tiden programmerade tomtarna, och alla som förstod programmeringsspråket, är döda sedan urminnes tider, men ändå står tomtarna kvar. Väldigt få invånare i CY minns något om varför robotarna står där, men alla har accepterat dem som en del av inredningen. Det elastiska plastskinnet med röda kinder har dock inte åldrats, och hår och skägg är intakt, om än gråsvart av smog. Humanoida klarblå ögon ger ibland åskådarna en känsla av intelligens. Och visst finns där tankar i processorn innanför pannbenet av stål!

Du är en av dessa tomtar som helt plötsligt vaknat upp efter att din programmering nått det antal cykler som forntidens kodare höll för att vara lika med evigheten. Under programmet som du följt under all denna tid har du registrerat det du sett och hört i dina minnesbankar, men dessa har skrivits över så många gånger att du inte kan komma ihåg i vilken ordning du sett saker eller ens hur lång tid det gått sedan du lagrade minnet. Men nu är du alltså medveten, och det visar sig att du kan röra dig fritt. 


Drivkraft (t4 eller välj):
1. Hämnd
2. Nyfikenhet
3. Avundsjuka
4. Altruism

Förmågor: 
HP: Toughness+t6/t3 Glitches
Starka robotarmar: Slå 3t6+2 för Strength. Armarna gör t6 skada.
Klumpig föråldrad teknik: Alla slag på Agility är +2DR
Cybernetiska ögon: Slå 4t6+2 för Presence. 


Startutrustning:

* En säck med tomma kartonger med glansiga omslagspapper

* En käpp (t4)
* Kolbitar

Programmerarens egenhet (t4):
Den som programmerade dig skrev in en av följande egenheter i koden.

1. Julens budskap. När du träffar någon ny måste du hälsa hen med någon av följande fraser, som korrumperats i dina uråldriga minnesbankar (spelaren är fri att hitta på egna fraser):
    a. Var hälsad i pilgrimens hand!
    b. Ett barn är SHHHZHHHSHK 
    c. Frid över hans mindre!
    d. Frohe Xrixtmx!
2. Klappar. När du kommer in i en byggnad du inte varit i, måste du ta något du bär på eller något som ligger på marken/golvet och slänga in.
3. Önskelista. Fråga slumpvis vad personer du träffar på önskar sig. Kräv att få det nedskrivet.
4. Julmusik. När det passar sig som minst sätts sprakande julmusik igång från en högtalare inuti dig.

Specialförmågor (t6)
Programmeraren gav dig en av följande förmågor.
1. Skorstensklättring. Du kan ändra din robotkropp så att den går ner i smala (5 cm i diameter) rör.
2. Flygande släde. Du stod bredvid en släde i gallerian och denna är programmerad att kunna flyga ljudlöst 3 meter över marken.
3. Osynlig. Du har ett osynlighetsfält som gör dig helt osynlig så länge ingen får veta att du befinner dig i rummet. Fältet fungerar i 5 minuter, sedan måste det laddas upp under en timme.
4. Hamnskiftande. Du kan ändra ditt utseende till en animatronisk ren, en julgran och en polkagrisstång, alla i samma storlek som du.
5. Glögg. Du kan med rätt ingredienser (hittas vanligtvis i vardagliga produkter i varuautomater) syntetisera en glöggliknande dryck som helar 1t6 HP och ger den som dricker det en positiv blick på livet en stund.
6. Drönarnissar. En gång om dagen kan du sända ut två flygande drönare som kan spela in ljud och bild och skicka till dig. Drönarna återvänder vid dagens slut.

   



Animatronic Mall Santa is an independent production by Simon Hedman Jonsson and is not affiliated with Stockholm Kartell. It is published under the CY_BORG Third Party License.
CY_BORG IS ©2022 STOCKHOLM KARTELL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar