lördag 17 december 2022

Lucka 17: ChatGPT som slumpgenerator till ett äventyr

I tidigare inlägg har jag använt mig av OpenAI:s bildgenerator Dall-E 2 för att skapa illustrationer, och nu i dagarna öppnade OpenAI sin chatt-AI ChatGPT. Det går att säga åtskilligt om AI och dess konsekvenser i världen, men jag tänkte i detta inlägg använda ChatGPT som slumpgenerator för ett äventyr. När jag använde ord som TTRPG (Table-Top Role-Playing Game), horror och adventure i min uppmaning till AI:n skapade den relativt förutsägbara ord (dragon, treasure, scary clown) så jag skrev till slut "Give me four random words that will be the starting point for a story." AI:n gav mig då följande ord: Star, timid, ocean, dream. I detta inlägg ska jag försöka skapa ett äventyr utifrån dessa fyra ord. Jag kommer även använda AI:n för att slumpa fram namn på platser och personer.

Spelsystemet blir ett rymdspel, och de enda sådana jag äger är Death in Space och Sagospelet Rymd, två väldigt olika system. Om du vill får du köra systemlöst eller något annat system!

  • Kring stjärnan Saphirea Prime kretsar planeten Glacieria, en kall och ogästvänlig isplanet med rika tillgångar av mineraler, främst sådana som används som bränsle i rymdskepp och i kärnreaktorer som driver hubbar, insprängda i glaciärerna.
  • Rollpersonerna har fått jobb i en av gruvorna, och från en äldre kollega hör de talas om den glömda oceanen som ska finnas under mil av glaciäris, och de skatter som ska finnas där. 
  • En person erbjuder sig att hyra ut ett fordon som sägs kunna borra sig genom ismassorna ner till där oceanen ska finnas. Hen vill ha betalt i förskott.
  • Möjliga slumpmöten i isen: 
    • Kristalliska omänskliga livsformer som frodas i den extrema kylan
    • Jättelika rymdmaskar nedkrupna djupt nere i isen
    • Rymdvarelser som legat i dvala i isen i flera sekler.
  • Oceanen finns på riktigt, och hittas precis när rollpersonerna börjar ge upp (matförråd börjar ta slut etc.) Beskriv det totala mörkret som omger fordonet, den bitvis klaustrofobiska stämningen där glaciärens is vidrör havsytan, stötar mot skrovet...
  • Drömmaren kan bli hittad av vanliga skannrar som letar efter levande varelser (fordonet är utrustad med en glappande sådan). Det går att uppfatta en svag puls av liv i det i övrigt döda vattnet. 
  • Drömmaren är en gigantisk oformlig varelse. Rollpersonerna kan inte ta in hela dess kropp med den svaga belysning som deras fordon har. När de når fram till Drömmaren kontaktar den dem genom en röst som leds genom alla metallytor i fordonet. Rösten är skrapande, tveksam, blygsam, och berättar så sakteliga om vad som hände på planeten Glacieria innan den blev istäckt, hur en katastrofal kedjereaktion på alla planetens kraftverk orsakade en kraftig temperatursänkning som pågick i millennier, hur alla levande varelser på planeten smälte samman till en enda varelse som försänktes i kryogenetisk sömn i det vidsträckta havet som tack vare sin sammansättning av mineralsalter fortfarande finns i flytande form.
  • Mineralerna i glaciären är resterna av utsläppen från olyckan i kraftverken. Drömmaren varnar rollpersonerna från att använda mineralerna till kärnreaktorer, eftersom de är behängda med samma "förbannelse" som Drömmarens planet föröddes av.
  • Möjliga trådar att fortsätta med: 
    • Försöka hejda mineralbrytningen antingen genom våld eller politik.
      • Hitta en ny energikälla.
    • Ignorera varningen och riskera att skepp och hubbar drivs med livsfarligt bränsle.

Reflektion: När jag försökte använda AI:n för att hitta på namn på personer insåg jag hur bokstavligt den tolkar det som matas in (inte konstigt eftersom det är en artificiell intelligens). När jag skrev att personen skulle vara uråldrig och vara förlorad i ett hav under en glaciär kom den bara på namn som antydde precis dessa saker (typ "Cryostasia Arctica" och liknande). När jag skrev "Make up a science-fiction name for an ancient person" kom den på väldigt typiska sci-fi-namn som "Zorak the Wise" och "Zyra Solis". Jag kan alltså konstatera att AI är mycket, men inte kreativt, och det är där vi människor fortfarande har överhanden! Det är ju trots allt vi som skriver idéerna till AI:n.

(Här är för övrigt ChatGPT:s egen "åsikt" i frågan om AI-genererad konst:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar