torsdag 22 december 2022

Lucka 22: AI Dungeon

Jag har skrivit om AI i flera olika inlägg, och nu har turen kommit till ett inlägg om en AI som jag faktiskt inte ser några etiska problem med, nämligen AI Dungeon. Om du är 70- eller kanske 80-talist och hade dator som barn, så har du eventuellt spelat textbaserade spel, med titlar som Zork och Nethack, och onlinevarianter som MUD. Detta är nästa steg i utvecklingen, en AI som skapar textbaserade rollspel utifrån det du som spelare skriver. Du kan påverka mycket av det som händer, och även om det finns en hel del konstigheter i hur AI:n skriver och vad som händer så är min upplevelse av AI Dungeon att det är precis vad jag velat ha när jag satt där som 10-åring och försökte skriva fram olika kommandon till textbaserade spel till Commodore 64. AI Dungeon finns såväl som single- som multiplayer-version och den erbjuder många olika färdiga världar, scenarier och genrer. 

Jag har hittills bara prövat "quick start", där man väljer en genre eller kommer med en egen prompt, och det jag upplevt är att det är kul till en början, men att AI:n är lite för dum för att förstå allt jag vill säga (och läskigt vore ju annat!) Har nån av er prövat ett färdigt scenario eller spelat i en färdig värld?


                                    

Här började jag med prompten "We are IIIIIIIIIII, a multi-dimensional entity traversing the void of the in-between, a series of wormholes connecting dimensions. We are searching for a dimension in which we can start a new life, and now". Texten som står efter den lilla gubben är det jag skrivit in, resten har AI:n kommit på. Det känns lite som att spela med ett barn som knarkat, om ni fattar vad jag menar!

Det vore kul att prova spela multiplayer, men jag känner just nu att jag inte riktigt har tid i och med, tja, livet ni vet! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar