söndag 4 december 2022

Lucka 4: Mika/Nechrubel 4:1-4. Del I: Skövlingen av Sarkash

Jag är inte religiös på det hela taget, men just i adventstid och kring jul väcks något inneboende fromt hos mig. Förutom att det slinker med kristna julsånger i mina julspellistor så kan det hända att jag läser julevangeliet – ibland spelar jag detta klipp där Lena Willemark läser det på älvdalsmål för mina elever i kursen Svenska 2.


När jag funderade på vilket sätt jag skulle kunna använda mig av denna min decemberframkallade (sken-)helighet i denna adventskalender, slog det mig att jag kunde använda mig av någon bibeltext som används i Svenska kyrkan för att tala om adventstiden som inspiration till en MÖRK BORG-kampanj  (för man måste ju ändå värna om sitt hårdrockarhjärta). Jag remixade Mika 4:1-4 (ur den nyaste bibelöversättningen) med motsvarande verser ur sidorna smuts (MÖRK BORG s. 16-17).

När jag började skriva insåg jag snart att detta kommer bli ett alltför stort projekt för att få rum i en enda lucka, så jag kommer dela upp kampanjen i mindre beståndsdelar och portionera ut under veckan som kommer. Samtliga delar kan användas som mindre äventyr utan att behöva vävas in i kampanjen.

Galgenbecks framtid (Mika/Nechrubel 4:1-4)
Men den dag skall komma då berget med Hennes tempel står där orubbligt fast som det högsta av bergen, överst bland höjderna. I fem dagar och fem nätter ska fäder gråta och i fem dagar och fem nätter ska mödrar besättas av osedda demoner. 
    Folken skall strömma dit, folkslag i mängd skall komma, och de skall säga: »Låt oss gå upp till Hennes berg, till Hennes tempel. Hon skall lära oss sina vägar, Hennes stigar vill vi följa.« Från det okända väst väller glödande härar in och länder ställs i lågor. Ty från Bergen Chrypt skall förnekelsen förkunnas, från Galgenbeck Hennes ord.
    Lusi skall inte döma mellan alla folk, utan skipa förnekelse bland mäktiga folkslag i fjärran. De skall smida om sina plogbillar till svärd och sina vingårdsknivar till spjut. Folken skall lyfta svärd mot varandra och matas till krig. Arkh, lögnaren, slår knutar i själars hjärtan och söndrar de starkaste band.
    Var och en skall ruttna under sin vinstock och sitt fikonträd, och ingen skall hota hen. Basilisken Verhu har talat.

Översikt
Rollpersonernas särskilda egenskaper gör dem perfekta som slit och släng i arbetet med att hitta material för att bygga ett tempel till basilisken Hon i Bergen Chrypt. För att bygga templet kräver Josilfa Migol plankor gjorda av trollfällt trä i Sarkash, marmor stulet från en grav i Graven-Tosk och guldornament från Skuggkungens palats. När allt samlats kommer piskade slavar gråtande bygga ihop templet under fem dagar och fem nätter. Under dessa dygn kommer mödrarna i Galgenbeck bli besatta av demoner och gå bärsärkagång på gatorna. Rollpersonerna har valet att stanna kvar och bygga templet och överkommas av en omåttlig känsla av hopplöshet, eller resa till Galgenbeck och på något vis lösa problemet med de demonbesatta mödrarna. När templet står klart kommer Hon ta sin rättmätiga plats i dess innersta kammare för att döma allt folk och skipa rätt. De som inte döms till bråd undergång kommer börja beväpna sig med allt de har till buds, och ge sig ut i ett blodigt och hopplöst krig, där alla kämpar mot alla, påeldade av Hennes eld och Hans giftiga lögner.

Denna kampanj bör spelledas något "snällare" än MÖRK BORG vanligtvis är tänkt att spelas. Rollpersonerna kan skapas med bättre egenskaper, eller så kan fiendernas 
träffpoäng och skada sänkas. Anledningen till detta är att det ska bli en sammanhållen kampanj med samma rollpersoner genom hela kampanjen. Skulle någon dö, vilket ändå ska vara ett sannolikt utfall av spelet, låt spelaren skapa en ny rollperson som vävs in i berättelsen.

Inledning
Josilfa Migol, ärkeprästinna av Galgenbeck, anlitar genom en uppdragsgivare rollpersonerna att assistera vid bygget av ett gigantiskt tempel till Hennes ära. Templet ska byggas i Bergen Chrypt och rollpersonerna har att välja mellan att ta uppdraget eller att offras i det nybyggda templet. 

Skövlingen av Sarkash
Rollpersonerna rekommenderas att börja sin jakt på byggmaterial i Sarkash, för att sedan bege sig in till Graven-Tosk. Sarkashs skogar är uråldriga och växer med en oförklarlig livskraft. Solen har sedan länge slocknat över världen, men de stickande gröna lövträden och de svartfläckiga väggarna av barrträd tycks sträcka sig mot den gråbruna himlen som för att förenas med den på den yttersta dagen. 

Rollpersonerna måste hitta ett träd fällt av ett rasande troll någonstans i den villande skogen; inget annat virke duger för tempelbygget. 

Att gå vilse i skogen
Den täta, sjukliga växtligheten gör det mycket svårt att hitta i skogen, och rollpersonerna kommer ohjälpligt gå vilse, tills de slutligen hittar rätt. 

Skogens irrvägar 1T100 (till denna tabell tog jag mycket inspiration av kloaktabellen i introduktionsäventyret i Drakar och Demoner Chronopia s. 232, av Johan Sjöberg).


Första gången ett resultat slås fram, använd händelsen eller beskrivningen i den fetstilta texten. När du slår samma resultat igen, hitta på något eget samma anda.

01-15

Stigen fortsätter rakt fram 15 meter. Den som går sist känner sig iakttagen.

16-20

Stigen börjar slutta nedåt i allt tätare skog men fortsätter rakt fram 15 meter. Alla börjar omedvetet gå i takt.

21-25

Stigen planar ut men fortsätter 15 meter framåt. I ett av träden sitter ett öga fastnaglat av en vit dolk.

26-30

Stigen börjar slutta uppåt, samtidigt som träden blir kortare, och fortsätter i 15 meter rakt fram. Ett av träden har ett gigantiskt mänskligt kranium i kronan.

31-35

Stigen svänger svagt höger och fortsätter sedan rakt fram 15 meter. Var det där ett skratt? Nä det var nog bara vinden. 

36-50

Stigen svänger 90° höger och fortsätter därefter rakt fram 15 meter. Fotspåren tillhörande den som som går längst fram färgas plötsligt blodröda.

51-65

Stigen svänger 90° vänster och fortsätter därefter rakt fram 15 meter. Den där bäcken som porlar precis utom synhåll får er att känna hur törstiga ni är. Kom igen, det är bara ett litet avsteg från stigen!

66-75

Fyrvägskorsning. De tre nya förgreningarna fortsätter rakt fram 15 meter. Andra gången RPna slår detta resultat stöter de på en goblinfamilj (1T4+1)

76-90

T-korsning. De två nya förgreningarna fortsätter rakt fram i 15 meter. Är det nån där framme? Jo … nä, det var nog bara ett vajande träd ... eller?

91-95 

Återvändsgränd. Ledsen, bara att vända om. Andra gången RPna slår detta resultat stöter de på ett troll (MÖRK BORG s. 64).

96-00

Här hittar de Graven-Tosk. Slå om ifall RP:na slår detta resultat innan de stött på trollet.

Tänk på att resan genom skogen kommer ta tid, och att RPna behöver vila och mat. Använd Eat Prey Kill om de vill jaga, och tabellerna från Traveling the Dying Lands om de vill leta mat (båda kommer från MÖRK BORG Cult: Feretory). När rollpersonerna till slut stött på trollet, och på något vis fått det att välta ett träd utan att själva stryka med på kuppen, låt dem irra tills de stöter på Graven-Tosk (96-00 på tabellen).

Bilden av trollet är genererad av konst-AI:n Dall-E 2. Prompt: A large gray troll standing in a dark labyrinthine forest, fantasy style.

Härnäst: Gravskändarna i Graven-Tosk!




Mika/Nechrubel 4:1-4 is an independent production by Simon Hedman Jonsson and is not affiliated with Ockult Örtmästare Games or Stockholm Kartell. It is published under the MÖRK BORG Third Party License.

MÖRK BORG is copyright Ockult Örtmästare Games and Stockholm Kartell.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar