söndag 18 december 2022

Lucka 18: Poddtips!

Min ingång till bordsrollspel i vuxen ålder blev så kallade actual play-poddar, där människor spelar in sina spelmöten och ger ut i poddformat. Det finns en uppsjö av dessa, och här kommer tips på mina absoluta favoriter.

Rude Tales of Magic – min första och bästa. Jag följde sedan flera år serietecknaren Branson Reese på sociala medier, och när han började posta om sin Dungeons & Dragons-podd blev jag nyfiken och gav den ett försök. Över 80 avsnitt senare är jag helt fast, och kan inte få nog av den vansinnigt roliga, spännande och ibland känslomässigt förkrossande berättelsen om studenterna Frederick DeBonesby, Stirfry, Cordelia, Bellow och Albee som letar efter sitt försvunna universitet. 

Rollspelsklubben – ojämn men bitvis genial. Ståuppkomikern och rollspelaren Isak Jansson spelleder främst komiker, men även andra, i en parodisk Drakar och Demoner-värld. Det är ofta nya spelare i varje äventyr, vilket kan leda till att man som lyssnare inte alltid får lära känna rollpersonerna lika bra som i en podd med fasta medlemmar, och det kan ibland bli lite vattentrampande, men när det är roligt är det så otroligt kul. Missa inte Mumiesikalen, en improviserad rollspelsmusikal, och den rörande berättelsebågen där dvärgen Bongo, son av Dingo (spelad av Elinor Svensson), letar efter sin far Dingo, son av Zingo (också spelad av Elinor Svensson) i dödsriket!

Svartviken Rollspelspodd – Dessa svenska rollspelare spelar kortare och längre äventyr och kampanjer i många olika spel, och deras fokus tycker jag ligger på karaktärsutveckling och relationer mellan rollpersonerna. 

Oh These, Those Stars of Space – En komisk ensemblepodd i rymdmiljö skapad av samma personer som ligger bakom Rude Tales of Magic. Till skillnad från i RToM har spelarna många olika rollpersoner de växlar mellan. Inspirationen är Star Trek och liknande rymdsåpor. Spelsystemet är det mycket enkla Lasers and Feelings, som ursprungligen är tänkt att användas till oneshots. Det är dock inte spelsystemet som är det centrala här utan de hysteriskt roliga rollpersonerna och deras interaktion med varandra och spelledaren Joe Lepore. Såväl RToM som OTTSoS har fantastisk ljuddesign!

Mission to Zyxx – Improviserad rymdsaga.  Delvis episk berättelse, delvis trams, delvis referenser till samtiden. Vi får följa med besättningen på det intelligenta men extremt självupptagna rymdskeppet The Bargaerean Jade och deras färd som ambassadörer för The Federated Alliance genom Zyxx-kvadranten i Tremillion-sektorn. Podden saknar spelledare och spelsystem, vilket får mig att fundera på om det är en "äkta" actual play-podd, men jag bestämmer att den får vara med på listan eftersom det är min lista!

Har du tips på fler actual play-poddar som jag inte får missa? Tipsa i kommentarerna!

1 kommentar:

  1. Altors Vidder och andra poddar som dess grundare, Robert Jonsson skapat. Som gammal Drakar och Demoner spelare är det en stor fröjd att följa den podden. Stark rekommendation.

    SvaraRadera