tisdag 20 december 2022

Lucka 20: Att spela rollspel i undervisningssyfte

Jag arbetar som lärare på en gymnasieskola, och i undervisningen vill jag ofta försöka använda mig av rollspel, dels för att jag känner att det kan ge eleverna något särskilt, dels för att det är så otroligt kul! Men hur man använder rollspel i undervisningen, och vad man hoppas få ut av det, är något man måste undersöka noggrant innan man börjar!

Många har säkert stött på olika former av rollspel i undervisningen; i språkundervisningen är det inte ovanligt att elever skriver och framför korta scener med vardagliga situationer t.ex. "beställa mat på restaurang", och vissa skolor anordnar ambitiösa och storslagna FN-rollspel som involverar ett stort antal elever som får representera olika länder i ett FN-möte. Men den typen av rollspel jag vill använda mig av är det klassiska bordsrollspelet. Det har gjorts många gånger, och det finns även vetenskapliga undersökningar av sådana praktiker. Mitt syfte med att använda rollspel har varit att tala om hur berättelser är uppbyggda och vilka typer av berättelser vi redan känner till och kan improvisera utifrån. 

Vid det tillfälle jag på allvar använt mig av bordsrollspel i min undervisning var det ett spelsystem skapat av Zalka Csenge Virág, en ungersk historieberättare som i sin studie Adventures in the Classroom: Creating Traditional Story-Based Role-Playing Games for the High School Curriculum (2018) beskriver hur man kan skapa rollspel i klassrummet utifrån tre olika typer av berättelser, och även knyta dessa till centralt innehåll i skolors läroplaner. Csenge Virágs uppsats kopplar till den amerikanska skolan men det går att hitta motsvarande innehåll i den svenska gymnasieskolans styrdokument, t.ex. svenskämnets litteraturundervisning och muntliga framträdanden. 

Den berättelse jag valde var folksagomotivet där en hjälte utan särskilda styrkor får hjälp av följeslagare med olika fantastiska förmågor, samtliga lånade från folksagor från hela världen. Klassen jag valde ut bestod av ca 16 elever, och jag delade upp dem i fyra grupper. Varje grupp fick skapa en rollperson som hade en fantastisk förmåga, och jag själv var spelledare och agerade som hjälten i berättelsen. Tyvärr kom covidpandemin mitt i vårt pågående spel, så vi fick spela färdigt hela äventyret via Google Meet, vilket var suboptimalt för spelet. Alla tekniska bekymmer ni kommer ihåg från pandemins topp störde interaktionen, särskilt med tanke på att eleverna var osäkra på hur man skulle spela. 

Jag kommer fortsätta försöka få in rollspel i klassrummet eftersom det är min fasta uppfattning om att det finns mycket att hämta där, men jag måste hitta rätt elevgrupp för det.

Har någon av er provat rollspel i skolan? Hur gjorde ni, vilket stoff använde ni och vad blev resultatet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar