fredag 21 april 2023

Slackerskildring i en döende värld 2 – gänget

I ett infall av inspiration satte jag mig ner vid datorn och renskrev några av de anteckningar jag fört om min romanidé som jag nämnt tidigare, och förutom att tydliggöra för mig själv vilka som ingår i tonårsgänget, började jag också skissa på det första kapitlet. Ganska snart hade jag skrivit fyra sidor. 

I detta inlägg kommer jag publicera de fyra huvudpersonerna, och vilken inspiration jag fått från MÖRK BORG när jag uppfunnit dem.

Lisa (jag-berättare, inspirerad av "slusk skapad i dike" från grundboken)

  • Född i Schleswig av kärleksfulla men fattiga föräldrar.
  • Anledning att driva runt: Har inget bättre för sig.
  • Har ett extremt gulligt marsvin vid namn Sötnosen som husdjur. Det har vassa gifttänder.
  • Bär en nyckelkedja med dyrkar
  • Svarta kläder utan utmärkande drag
  • Svartfärgat pagefrisyr.
  • Särdrag: Kleptoman
  • Karaktärsdrag: Omtänksam, tystlåten, djärv

Temla (inspirerad av "sacrilegious songbird" från MBC: Heretic)

  • Född i by utanför Galgenbeck. Föräldrarna försökte få hen att bli en musikalisk stjärna, men när himlen täcktes av aska och damm blev de deprimerade och slutade bry sig om något alls.
  • Anledning att driva runt: Vill sjunga för världen.
  • Klär sig i vita flödande rockar.
  • Har ett magiskt rör som förstärker rösten tio gånger.
  • Särdrag: Trummar med fingrarna, nynnar, visslar
  • Karaktärsdrag: Spontan, sällskaplig, sarkastisk

Phenoam (inspirerad av "krossad kunglighet" från grundboken, kallas Fenne av de andra)

  • Född av en kusin till Josilfa Migols halvsyster.
  • Frisyr: Hästsvans som skimrar i guld med silverglitter strött i.
  • Klädd i aristokratins kläder, som han nöter och smutsar ner med en stolt iver.
  • Anledning att driva runt: Uppvuxen nära hovet, trött på det dekadenta livet.
  • Karaktärsdrag: Rastlös, cynisk, stolt.
  • Äger en amulett som ger tillgång till några exklusiva etablissemang i de finare kvarteren.
  • Särdrag: Den fejkade artigheten från hovet.
“Nageltrång” (inspirerad av "esoterisk eremit" från grundboken)
  • Långt hår i flätor. Rosa och babyblått.
  • De andra vet väldigt lite om henne. Verkar inte ha något annat socialt sammanhang.
  • Klär sig i udda kläder som hon hittat lite överallt.
  • Äger en stor säck med allt möjligt i.
  • Särdrag: Kroppsliga och verbala tics som förvärras när hon dragit igång en lång och planlös anekdot.
  • Karaktärsdrag: Virrig, skämtsam, oberäknelig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar