torsdag 13 april 2023

Baldur's Gate – session 0

Ett spel som följt mig sedan jag var tonåring (jag är i skrivande stund 39) är datorrollspelet Baldur's Gate. Det var tradition för mig att under sommarledigheten spela det, och jag försökte variera sättet jag spelade det på. Efter att ha spelat ett spel i mer än 20 år blir ju valmöjligheterna färre och färre, men nu när jag åter blev sugen på en genomspelning kom jag på att det finns flera SLP som jag inte haft med i mitt party, och det finns säkert uppdrag som jag inte slutfört eller ens hittat (även om jag följt DSimpsons fantastiska guide under många av gångerna jag spelat). Tack vare en fanatisk skara moddare finns det otaliga sätt att lägga till innehåll till spelet, och en supermod som jag använt i flera år är BGTutu, som syr ihop BG1 och TotSC med BG2 och ToB till ett enda spel, och detta har ytterligare förbättrat möjligheterna till att spela om spelet. 

I min nya genomspelning kom jag på att jag skulle använda mig av enkäter på Twitter för att avgöra hur min RP skulle bli, och sedan använda bloggen för att anteckna vad som händer i spelet. Det blir alltså en crowdsourcead approach till spelet, där grundtanken är att jag spelar ett bordsrollspel. Efter ett par omgångar enkäter där jag frågade vilken race, class och alignment min RP skulle ha, blev detta resultatet: 

    Gender: Female
    Race: Dwarf
    Class: Fighter
    Alignment: Chaotic good
    Abilities: 
        Strength: 18/80
        Dexterity: 17
        Constitution: 19
        Intelligence: 8
        Wisdom: 3
        Charisma: 14
Hon börjar med fyra pluppar i Long swords.


Den dåliga bildkvaliteten beror på att jag fotade skärmen, eftersom Windows skärmdump inte funkade i spelet! Karaktärsporträttet är genererat av DALL-E 2.


Jag försökte få AI:n att ge henne skägg, vilket dvärgkvinnor har i D&D, men det gick inte. Jag tycker dock hon blev fräck. 

Jag ska försöka att undvika metaspel i görligaste mån, samtidigt som jag ska anstränga mig för att använda mig av kompanjoner jag inte spelat med så mycket och ändå få ett balanserat party. Efter noga övervägande har jag kommit fram till att jag vill ha följande sammansättning:
    Imoen (Neutral Good human thief, kommer dual-classa henne till mage vid level 5 (på tal om att inte     metaspela))
    Ajantis (Lawful Good human paladin)
    Coran (Chaotic Good elf fighter/thief)
    Yeslick (Lawful Good dwarf fighter/cleric)

Den sista positionen är fortfarande öppen, men jag lutar åt att välja Xan, en pessimistisk Lawful Neutral elf enchanter, dels för att han är kul i sin svartsyn, dels för att det i ett metaspelsperspektiv (hrm) vore spännande att ha en arcane spellcaster som inte främst är till för att göra skada (han kan inte använda Magic Missile eller Fireball) utan som crowd control. Dessutom har han roliga dialoger med den gode paladinen Ajantis, där han ifrågasätter hans svartvita syn på världen. Såväl Coran och Yeslick är rollpersoner som man träffar på ett tag in i spelet, så jag funderar på att låta Branwen vikariera för Yeslick och ha barden Garrick som support tills jag kommer till Cloakwood! 

Schaurline Veklonas biografi:
Jag är uppvuxen i det slutna biblioteksfortet Candlekeep, högt bland oländiga klippor längs Svärdskusten. Min fosterfar är den vise mannen Gorion, men all den lärdom han och de andra vise i försökt pränta in i mig rann av mig som vatten på en gås, och istället lockades jag mer av lekar med träpinnar, och senare riktiga svärd. Väktarna Hull och Fuller blev mina bästa vänner, och jag hängde dem jämt i hasorna när de tränade och marscherade. Imoen, en tjuvaktig muntergök, växte upp samtidigt som jag, och medan jag höll vakt stal hon alltid pajer och kakor från värdshusvärden Winthrop, eller "Gamle Svällbuk" som hon kallade honom. Jag har på senare tid börjat intressera mig för vad som finns bortom Candlekeeps murar, och nu har min fosterfar kallat mig till sig...

Följ mig och min oregelbundna* genomspelning av Baldur's Gate 1 (och eventuellt 2 och ToB) här på bloggen!

*pga. att jag inte kommer ha många tillfällen att sätta mig ner och spela datorspel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar