fredag 14 april 2023

Slackerskildring i en döende värld 1

Trogna läsare av denna blogg vet att jag är förtjust i bordsrollspelet MÖRK BORG av Pelle Nilsson och Johan Nohr (Stockholm Kartell och Ockult Örtmästare Games). Det är dels enkelheten i systemet, dels den fantastiska grafiska formgivningen av regelboken och dels konceptet med en döende värld som tilltalar mig. Dock har det sistnämnda börjat skava lite ju längre jag haft regelboken i min ägo och tagit del av den otroliga mängd tredjepartsskapat material som finns tillgängligt. Om världen ofrånkomligt går mot sin undergång, och befolkas av kortlivade individer som enbart kämpar för sin egen vinning, finns det enligt mig inte någon större möjlighet att skapa längre kampanjer med engagerade spelare som lägger ner mycket tid på att skapa nyanserade rollpersoner (även om man kan argumentera för att MB inte har tid för nyanser och långlivade rollpersoner). Därför har jag under en tid funderat på hur man skulle kunna göra just en engagerande kampanj med rollpersoner som antingen kämpar emot undergången (tänk ett gäng ultragoda paladiner) eller, mer intressant, tonåringar som inte bryr sig alls om det ena eller det andra. 

En dag fick jag idén, kanske på grund av ett samtal med min rollspelsgrupp, att skapa en grupp tonåriga rollpersoner som redan lever för dagen, och vars framtid inte störs nämnvärt av den nära förestående undergången – de har tillräckligt att tänka på med sina projekt och problem som i deras värld är det viktigaste. När jag sedan hörde talas om Mikael Yvesands mycket hajpade roman Häng City, som skildrar en sommar för några unga killar i Luleå, började jag fundera på att skriva en bok istället för att starta en kampanj i MÖRK BORG. Jag kontaktade Johan Nohr på Twitter och frågade om det är okej att låna spelvärlden till en roman, och han gav sitt fulla godkännande, så när jag har tid, dvs. när jag stiger upp tidigt på morgonen och ingen annan är vaken, eller när frun jobbar och barnen somnat, antecknar jag idéer i ett litet häfte. Jag har hittills med hjälp av regelboken till MB kommit på vilka bokens huvudpersoner är, och börjat fylla staden Galgenbeck med personer och platser som gänget kan interagera med. I sann slackerromanstil så tänker jag försöka undvika en tydlig intrig utan låta gänget driva genom staden och se vad som händer med hjälp av slumptabeller och Nechrubels nedräkning. En av de första bilderna jag fick av tonårsgänget var att samtliga skulle ha färgat hår, från kolsvart med glitter till regnbågsfärgat och slapp dipdye i urblekt grönt. Varför vet jag inte, men det är tilltalande och ger färg till den bleka och dystra värld som Mörk Borg målar upp.

Jag kommer (sporadiskt) uppdatera er med vad jag skrivit, och om boken blir bra så kanske jag ger ut den? Vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar