tisdag 25 april 2023

Baldur's Gate – tankar mellan speltillfällena

Eftersom jag spelat Baldur's Gate-serien så pass många gånger under så många år, så vet jag ju vad som väntar framöver. Som jag skrivit tidigare är denna approach till spelandet, där jag aktivt rollspelar att jag upplever spelets intrig i första person för första gången, bra för mig eftersom jag får tillfälle att faktiskt läsa igenom de dialoger jag annars bara klickat förbi för att komma vidare i storyn. Under mina senaste genomspelningar har jag faktiskt inte tagit mig hela vägen till slutet av Throne of Bhaal, utan jag har gett upp nånstans precis innan man ska till sista bossen. Det kan bero på att vissa bossfighter i slutspelet är så pass svåra att jag inte orkat ladda om fler gånger, men det kan också bero på att jag tröttnat på spelmekaniken. Då kan det vara extra bra att jag spelar med spelledarpersoner jag inte brukar använda, eftersom jag då får möjlighet att dels se lite annan dialog, dels använda andra strategier än de invanda mönstren. Jag har t.ex. alltid använt mig av ungefär samma magi, men nu när jag läst på om alternativa sätt att använda olika typer av trollformler för exempelvis crowd control, något som Xan är bra på, inser jag att vissa strider i BG1, som jag innan haft som stora hinder, blir mycket enklare. Det känns nästan lite cheesy att spamma med trollformeln Sleep och sedan stå och hamra på sovande fiender, men det är faktiskt helt i linje med Xans class kit Enchanter!

Ett krux när det gäller rollspelandet är att jag valde att min RP skulle ha väldigt låg Wisdom, eftersom jag ansåg att en stark och tålig dvärgkrigare rimligtvis inte behövde vara särskilt vis (och för att det är den ability jag ur ett metaperspektiv ansåg som minst värdefull). Problemet med att ha låg WIS är dock att man inte har sunt förnuft, och är dålig på att analysera situationer, vilket kan bli problematiskt om man ska rollspela det fullt ut. En lösning på det kan vara att jag låter min huvudperson få råd av sina visare SLP:er, om hon skulle få för sig att göra något helt überkorkat. Dock kan detta i sin tur strida mot hennes alignment, chaotic good, som innebär att man agerar utifrån sitt samvete och inte bryr sig om vad andra tycker... Jag tycks ha satt mig i en rävsax! Dock är Baldur's Gate ett datorrollspel där man har begränsade valmöjligheter, och inte ett bordsrollspel där man kan säga och göra lite vad som helst och utfallet bestäms av tärningar + en spelledare, så jag kommer mestadels rollspela händelserna i mitt huvud, samt på denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar