fredag 7 december 2012

Lucka 7


Hej!
Populärkultur i all ära, men det kan ju bli lite TRÖTTSAMT eller hur?! Ungdomar i dag med Spotifys och Iphone och klick och LinkeDin och sånt! Det blippar ju och bloppar i var människas hand nuförtiden! Hoouwa! som man säger i mina hemtrakter om något är äcklit.
Alltnog! Jag går att reparera denna populärkulturella överdos med ett skrivtips. "SKRIVTIPS" kanske nån tuggummituggande freestyle-lyssnande spoling utbrister, "näe fy för den lede, nu drar jag till tjorran!" Ja men så dra då! Stick! Låt dom som bryr sig vara kvar och läsa mitt tips!

Gick de nu? Bra. Mitt tips heter fem minuters riktad skrivning och introducerades till mig av Gunilla Molloy i min kursbok Reflekterande läsning och skrivning (2008). Det går ut på att du ska skriva ner allt du kommer på om ett specifikt ämne, eller om en viss fråga, på fem minuter. Anledningen är att du ska formulera dina tankar, och teorin är att du inte riktigt vet vad du tänker förrän du får skriva och läsa det. På det här viset kan även andra läsa dina spontana tankar och kanske få egna uppslag. Molloy använder detta ofta i undervisning, men detta går att använda i många andra sammanhang, du kanske t.ex. behöver sätta ord på en idé eller lära dig om något som du bara har begränsad kunskap i.
Och kom i håg, det är det första som faller dig in när du tänker på ämnet som du ska skriva ner, och försök skriva hela tiden ut. Det spelar ingen roll om stavningen eller grammatiken fallerar, det viktigaste är att det blir något.

Mums på pepparkakan hörni!
/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar