tisdag 4 december 2012

Lucka 4

Vem här minns hur det var att gå på mellanstadiet? Ja, upp med nävarna nu. Mhm, de flesta av er. Hur många av er minns det som en trevlig tid? Jaså, cirka hälften. Bakom dagens lucka hittar vi en bok för de av er som tog ner händerna. En bok som är del två i serien Hat och Multiplikationstabeller, och redan med den titeln tror jag ni förstår vad den handlar om. Böggänget är en serieroman om ett kompisgäng bestående av mer eller mindre utstötta killar i en femteklass. Killar som hatar idrott, som hatar att "ställa upp för klassen", som hatar de präktiga. Killar som var lite som du och jag (medan jag säger detta har sportfånarna ställt sig upp och gått i protest och mumlat något i stil med "jävla... jävla bögjävel"), killar vars mellanstadieminnen berättas med humor och ilska på ett sätt som får mig att känna mig som om jag gick i just den skolan, i just den klassen. Julklappstips till din töntige kusin, till din morbror som en gång var töntig och behöver påminna sig om hur det kunde vara, eller till en som tillhörde sportfånarna för att hen ska få Se Hur Det Var.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar