måndag 17 december 2012

Lucka 16

Eftersom gårdagen tillbringades med svärföräldrar och svägeskor och köttbullar och revbensspjäll och sill och julklappsspel så hade jag rakt inte tid att öppna luckan då, så ni får hålla till godo med två uppdateringar i dag istället.

-

När min familj först skaffade hemdator, någon gång kring 1996, så köpte min bror och jag datortidningar (en form av techblogg i pappersform), som ofta hade en så kallad CD-rom-skiva (uråldrigt lagringsmedium som bara rymde 650 megabyte) med på köpet. Där fanns speldemos och olika program (det som nu kallas "appar") som vi girigt installerade på datorn och körde. En av de demos som jag tyckte allra bäst om hette Broken Sword.
Vi blev genast hooked av den dramatiska introduktionsscenen, där en clown spränger det café i Paris som spelets huvudperson George Stobbart befinner sig på, och efter att ha pekat, klickat och klurat oss fram till den kloakbrunn där clownen måste ha passerat, tog demot slut och vi lämnades hängande, så att säga.
Nu minns jag inte riktigt om jag köpte fullversionen, eller om jag fick den i present, men ganska snart hade jag kommit ner i kloakerna och fortsatt min jakt på den mordiska clownen. Efter mycket huvudkliande och walkthroughkikande lyckades jag äntligen komma till den dramatiska slutscenen, och jag var förtrollad under hela speltiden. Scenerierna, karaktärerna, musiken och de kluriga, ibland nästintill (för en 13-åring) omöjliga gåtorna gjorde Broken Sword-världen till en som jag återvänt till många gånger under de följande sexton åren. Nu har jag återigen spelat igenom Broken Sword 1 och 2, och har precis påbörjat trean. Ettan och tvåan har jag vid det här laget spelat så många gånger att jag kan lösa de flesta gåtor utan att ens tänka efter, men jag hittar fortfarande nya små roligheter i dialogerna, saker som gått mig över huvudet den första gången jag spelade. Och jag tycker fortfarande att Broken Sword har ett av spelvärldens mysigaste soundtracks, komponerat av Barrington Pheloung (kanske mest känd för musiken till Kommisarie Morse.) Jag rekommenderar dig att införskaffa alla fyra spel i Broken Sword-serien och försöka ta dig igenom dem under julhelgen. And remember: don't cross the street until the little man turns green!

George Stobbart utanför det nyligen sprängda Café de la Chandelle Verte (=Gröna Lyktan, en DC Comics-referens?)
Uppdatering: Milda medeltida magiker, Läderlappen! Revolution Software, som ligger bakom Broken Sword-serien, har startat en Kickstarterinsamling för att finansiera ett nytt spel! The Serpent's Curse är arbetstiteln, och de har fått in nästan dubbelt så mycket pengar som de äskade! Det innebär, hoppas jag, att spelet kommer så fort som möjligt! Utropstecken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar