onsdag 5 december 2012

Lucka 5


I dagens lucka: en av den svenska humorns största. Lasse O' Månsson var redaktör för Svensk MAD och HJäLP!, författare och en av de legendariska "Skäggen" i TV. Han har kallats för Sveriges Roligaste Man vilket jag tycker han var och är, ingen snubblande surpuppa kan ta ifrån honom den titeln. Jag har på antikvariat och loppmarknader lyckats få tag på några av hans böcker, och de har en humor som jag inte kan sätta fingret på. När jag läser t.ex. Sock It To Me, Daddy'O tycker jag det inte är så underligt att han kallas för den sjuka humorns fader.
Döm om min glädje när jag i en skivaffär hittade plattan på bilden, Lasse O' Månsson avslöjar Mitzi Gaynors hemliga liv! Med ett omslag av Hans Arnold, en av Sveriges bästa tecknare, är den inte bara rolig att lyssna på utan fantastisk att titta på. Med spår som "Den magsårsdrabbade asgamen" och "Läns-Jätten" utforskar Månsson en surrealistisk humorvärld full av non sequitur och parodier, så älskare av comedy i alla åldrar kan få en crazy stund vid skivspelaren. Dock kan denna skiva vara något svår att få tag på, så jag rekommenderar den intresserade att leta i andrahandsbutiker och antikvariat efter texter av Månsson.
Ett av de få ljudspår som jag hittat på Internet av Månsson är Korven, som jag tror kommer från hans radioprogram Blå Tummen.


Jag har själv, i en annan tid, på en annan blogg, skrivit av en av hans MAD-ledare som handlar om oktober. Det inlägget länkade jag till härom veckan, när jag skrev om november, men fan tror om nån av er läste det? Nä just det. Därför kommer länken här, sörru
Kram på er och lycklig läsning, vi ses i morgon i text och bild önskar eder framstående webskribent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar