lördag 6 maj 2023

Slackerskildring i en döende värld 4 – Två perspektiv, och ett poddtips

I den roman jag börjat skriva på, och bloggat om tidigare, har jag nu börjat leka med tanken på att ha två berättarperspektiv. Det ena ska vara slusken Lisa som förstapersonsberättare, det andra ska vara en allvetande berättare som ser saker ur staden Galgenbecks synvinkel och bidrar med exposition om vad som hänt med världen innan Lisas berättelse utspelar sig (ni som spelat Mörk Borg eller läst grundreglerna vet vad jag pratar om). Risker med detta är att dessa kapitel blir för mycket tell, not show och loredump. 

När jag skriver är det så lätt att hamna i ett läge där jag börjar lägga in berättelsekrokar, och jag får redigera mig själv så jag inte startar någon intrig som riskerar att ödelägga min ambition att skapa en slice of life-skildring. Det är svårare än jag hade trott!

En dagdröm jag har är att min bok blir klar, att jag ger ut den (mest troligt via print-on-demand eller som pdf) och att den blir läst av Magnus Dahl och Johan Wanloo i podden Läs hårt! som är den enda litteraturpodd jag lyssnar på, och har lyssnat troget på sedan starten. För er som inte lyssnat på den så handlar den om det som ibland kallas "genrelitteratur", dvs. feelgood-romaner, cozy cat lady mysteries, western, science fiction, mysrysare, hästfantasy, slashers... Ja ni vet, BÖCKER. Lyssna på podden, och börja LÄS HÅRT!

Musik under dagens skrivstund: Definitivt 50 spänn-listan på Spotify, för att få känslan jag hade som tonåring på drift. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar