lördag 13 maj 2023

Aspire-baserat rymdrollspel

Jag fick ett mejl från S. Kaiya J. eftersom jag köpt hennes solorollspel Her Odyssey (som var det som satte igång min bloggs återupplivning men sedan rann ut i sanden). Hon berättade att hon skapat ett dokument för den som vill göra egna rollspel baserade på mekaniken från hennes spel. Aspire SRD finns på Itch för valfri summa och jag blev genast inspirerad att göra något eget!

Aspire-spelen använder kortlekar, antingen vanliga eller tarotlekar, och tärningar av olika valörer. Korten drar man och läser av från en tabell vad det innebär. Det kan vara antingen några ord som ska sätta igång fantasin, eller en något tydligare beskrivning av vad som händer, och sen får spelaren eller spelarna själva bestämma vad som händer. Vid varje kort som dras ska spelaren slå en eller flera tärningar och eventuellt lägga till en relevant färdighet för att slå över kortets valör. Olika saker händer när man lyckas eller misslyckas beroende på vilket spel det är.

Eftersom jag har ett lågintensivt rollspel mycket löst baserat på Sagospelet Äventyr pågående med mina barn (min fyraåring kan när som helst kalla mig "Gandalf" vilket sätter igång spelet och vi fortsätter från där vi var senast) har jag lust att spela mer med dem, och därför frågade jag dem om vilken typ av spel de skulle vilja spela. "Läskigt, roligt och spännande rymdspel" var deras pitch, och utifrån det började jag fantisera hur spelet skulle kunna se ut.

Min idé är att spelaren eller spelarna (för detta kan vara både ett solospel och fungera för upp till fyra spelare utan spelledare) först drar varsin knekt för att bestämma vilken arketyp de spelar (pilot, soldat, diplomat eller vetenskapsman) vilket avgör vilka grundegenskaper de har. Dessa är fyra till antalet, strida, veta, styra och tala, och varje arketyp har en tärning för varje egenskap, 1T10 på den bästa, 1T8 på den näst bästa, 1T6 och 1T4 vardera på de sista. 

Sen är jag inte riktigt färdig med hur kortdragningen ska ske. Jag tänker ta inspiration från Untitled Moth Game, och där representerar korten ess till tio olika inledningar till sagor, och i ett rymdspel tänker jag att dessa kan ersättas med kaptenens loggbok, som i Star Trek, vilket får sätta igång fantasin för spelaren eller spelarna. Vilka är diplomaterna som kommer? Varför beter sig styrman så märkligt? Knektarna representerar som sagt rollpersonerna och de som inte används får vara spelledarpersoner vars egenskaper kan, när de dras, användas en gång för att slå mot en svårighet. Damerna är hjälpsamma föremål och kungarna är hot. Första jokern representerar första kontakten med en utomjordisk kultur, och efter den dras kommer alla logginlägg och alla hot ha med aliens att göra. Andra jokern är berättelsens klimax. Allt som hänt dittills ställs på sin spets och ett avgörande beslut måste tas av besättningen. Efter att detta beslut tagits, och om det finns kort kvar i leken, drar man ett till kort och använder dess logginlägg, besättningsperson, hot eller hjälp som frö till inledningen till nästa spel.

Jag ska renskriva allt detta och lägga upp på itchs Aspire Game Jam. Nu har jag skrivit det här på bloggen, och därmed skickat ut det i ett oförlåtligt och kallt kosmos, så nu kommer jag måst göra det, vilket är både morot och piska. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar