onsdag 24 maj 2023

Små flarn i makrokosmos - skiss och speltest

Jag har, som jag skrivit innan, börjat skissa på ett rollspel baserat på Aspire SRD. Arbetsnamnet, Små flarn i makrokosmos, kommer från Povel Ramels låt Närkontakt av tredje graden. Jag använder Canva som redskap för att formge spelet, eftersom jag är för snål för att betala för något designprogram, och använder open source-stockbilder.

Ikväll kände jag mig så pass klar med spelet att jag bjöd in mina barn, som jag ju skapat spelet för, att spela. Det började inte så bra eftersom jag inte kunde hitta vare sig mina rollspelstärningar eller en fullständig kortlek (men dock fem inkompletta), men tack vare diverse slumpgeneratorer (bl.a. sökningen "roll dice" i Google) fick tjäna som provisorium. 

Min tanke är ju att spelet ska vara spelledarlöst, och att man ska dra kort och läsa av tabeller med loggböcker från ett rymdskepps olika chefer för att få prompts till berättelsen. En av mina farhågor var att dessa prompts skulle vara lite för abstrakta för två barn, fyra och åtta år, men det gick faktiskt över förväntan! Åttaåringen var också helt med på konceptet att träda ut ur sin rollperson och agera bifigur om det krävdes, medan det var lite svårare för fyraåringen. När jag publicerar spelet på itch.io så kommer vårt första spelmöte vara spelexemplet i pdf:en! Låt mig teasa lite med följande: En hjärnparasit får skeppets andreman att hälla ketchup i håret och äta snor, någon som påstår sig vara Djävulen själv saboterar sköldarna och anfaller skeppet med sin farkost gjord av döda blodiga människokroppar, skeppets militära kommendör får agera vårdbiträde vid en förlossning... 

Om det nu finns någon där ute som skulle vilja speltesta detta ytterligare, antingen i sin spelgrupp eller solo, är det bara att höra av sig i kommentarerna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar