onsdag 17 maj 2023

Slackerskildring i en döende värld 5 – Psalmerna

En av de aspekter av rollspelet Mörk Borg som jag uppskattar allra mest är Nechrubels Nedräkning, som är en spelmekanism där SL slår en tärning varje morgon i spelet. Om tärningen visar en etta, så slår SL T66 (dvs två T6 för ett resultat mellan 11 och 66) och avläser resultatet på en tabell som liknar en religiös text med psalmer från 1:1 till 6:6. Varje psalm innehåller en beskrivning av en Plåga som kommer påverka spelvärlden och när sex plågor slagits fram går spelvärlden under. 

Jag har funderat på hur jag skulle använda detta i min bok, och kom på att jag skulle tolka varje psalm som en psalm med melodi och textuella referenser till kristna psalmer, och lägga in dessa psalmer mellan kapitlen, med en omvänd nedräkning (jag tänker börja på psalm 7 och gå bakåt). Dessa psalmer kommer påverka romanvärlden på olika sätt.

Igår skrev jag lite mer på kapitel 2 och insåg att jag kommer behöva använda mer av den fritid jag hittills lagt på Baldur's Gate att skriva mer, så jag inte tappar styrfart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar