onsdag 4 oktober 2023

Svinhugg går igen! Ett gruppspånat äventyr från WRNU

Med otrolig tajming passade jag på att bli rejält förkyld på en utlandsresa. När jag låg och hade tråkigt på hotellrummet då familjen var ute vid poolen och åt glass, fick jag lust att vara kreativ. Jag gick in på rollspel.nu (ett riktigt toppenforum!) och startade en tråd som jag kallade "Spåna fram ett äventyr tillsammans!" där jag med hjälp av några olika slumpgeneratorer tog fram en genre samt tre ord för att sätta igång kreativiteten.

Rätt snart fick jag flera svar, och efter cirka åtta timmar var det flera i tråden som fick lust att skriva ihop en variant av äventyret. Idag, när vi kommit hem från resan och jag fortfarande var sjuk, testade jag att använda en metod för att strukturera nyckelpersoner i ett mysteriescenario, nämligen Rickard Elimääs Fish Tank Mystery. Även om detta inte blev ett mysterium utan en annan typ av scenario, fann jag metoden både tydlig och lätt att arbeta med. Jag började med att i appen SmartDraw göra ett flödesschema där jag kopplade ihop de olika SLP:erna med varandra samt vilka inbördes relationer de hade. 

Sedan gjorde jag ett Googledokument där jag skrev in alla viktiga SLP:er, platser och skatter i äventyret. Jag gjorde även interna hyperlänkar inne i dokumentet när olika personer och platser återkommer. Efter jag skrivit klart konverterade jag det till en pdf, som jag härmed gör tillgänglig för alla som läser min blogg! Äventyret är inte anpassat efter något särskilt system, men jag tänkte själv konvertera det till nya Drakar och Demoner. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar