tisdag 5 februari 2013

Livshack 2 - ¡Enchila!

Ibland känner jag mig som en sån där kille. Jag gillar tevespel fantasy mat öl och sånt annat killigt (inte att förväxla med tjilligt som ungefär betyder "rätt (åt dig)!" Men det mest "manliga"* jag nu ska erkänna att jag gillar är stark mat. Jag är inte den värste chiliförespråkaren, som min svåger som odlar egna chilifrukter eller kryddar precis allt med "rödpeppar", men jag har börjat gilla när det bränner till när jag äter. Jag minns inte hur det började men det var väl nån form av "grej". Jag hade ju sett Fredrik Lindströms fantastiska "det är tufft att äta stark mat"-film och kände att det var lite töntigt att vara en sån som jämt skulle överträffa andra, inte bara gällande kryddstyrka utan i allt, men jag var ändå lockad av stark mat.

För något år sedan upptäckte jag internets favoritsås Sriracha, (uttal här) och kärlek uppstod. Den är brännande het, i min smak, men jag kan ändå inte undvika att hälla på liiiite mer än vad jag klarar av när jag t.ex. äter spaghetti och köttfärssås, nudelsoppa eller smörgås. Den är dock inte bara stark, utan har också en väl avrundad smak och ett djup som gör den till en sås som håller i längden!

Ett recept som jag har provat och kan rekommendera, hur konstigt det kan låta, är The Cocky Rooster, som kombinerar en frisk lageröl med bitande citrussyra, sälta och srirachahetta. Det finns en uppsjö andra sriracharecept för dig att hitta på The World Wide Web, så köp en flaska tuppsås på närmsta asiatiska butik och börja laborera!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar