tisdag 15 januari 2013

Livstips 1

Bussgodsade ner sju banankartonger genom landet, från Arvidsjaur till Malmö. Fyra av kartongerna innehöll mina böcker, ungefär 100 stycken, som jag äntligen fick fylla bokhyllan med. I resten av lådorna fanns husgeråd och serviser som jag samlat på mig från det att mina föräldrar började ge mig de små pikar som kallas för "flytta hemifrån-grejer" i julklapp och födelsedagspresent. Alltså, nästan 15 års grejer. Prylar. Saker. Jag hade själv packat kartongerna när jag var i mitt föräldrahem över jul, men när jag väl öppnade dem tillsammans med min sambo, såg jag innehållet med nya ögon. Sushiserveringsgrejer (två misosoppskålar vars lock också tjänstgör som sojafat, två avlånga fat, två tekoppar (?), två rektangulära stenar där ätpinnar ska vila (?)), elektrisk kaffekvarn, lattevisp. Grejer. Prylar. Saker. Skräp. Visst, det var fina saker, men både jag och sambon insåg snabbt att vi var tvungna att göra en seriös rensning både bland det som fanns i skåpen och det som fanns i lådorna. Sagt och gjort. Efter att våra stressnivåer ökat till kokgräsen ett par gånger, och vi båda lagt oss ner på golvet och näsandats ett tag, hade vi packat ur alla mina kartonger och packat tre nya med saker vi inte ville ha. Känslan efter det går knappt att beskriva. Nu är våra skåp luftiga och fina, och innehåller bara det nödvändiga. Tyvärr, 22-åriga Lill-Hacke och lattevisp x2, nu får ni förgylla någon yngre, mer naiv männniskas flytta hemifrån-låda. Vi är för gamla och har inte tid med nå bjäfs.

Dagens livstips är alltså att rensa bort skiten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar