tisdag 1 november 2011

Life in a Day

Den 24 juli 2010 filmade människor från 192 länder 4500 timmar av sina liv och skickade in till YouTube. Det resulterade slutligen i filmen Life in a Day, en 90 minuter lång dokumentär om vad som hände just denna dag. Filmen producerades av Ridley Scott och regisserades av Kevin Macdonald och jag såg just klart den.

För det första så är detta ett existensberättigande för YouTube som något annat än musikvideor, klipp på katter som gör roliga saker och folk som snubblar. Med denna dokumentär, enbart byggd på slice-of-life-historier, bevisas att klipp, som fristående skulle varit intressanta bara för filmarens bekantskapskrets, kan bli meningsfulla för den stora massan. YouTube är fullt av liknande berättelser som nästan ingen orkar sätta sig in i, men när ett skickligt produktionsteam fogar samman vad vanliga människor gör en helt vanlig dag så händer något magiskt. Här samsas morgonrutiner med böneritualer, förlossningar, boskapsslakt och kärlekshistorier, och jag kastades mellan känslor; ena stunden grät jag av glädje, nästa stund blev mitt hjärta krossat.
Fler Life in a Day-projekt är på gång; den 12 november 2011 görs en film för enbart Storbritannien, och jag hoppas på fler intressanta filmer. Jag skulle vilja veta hur människor i t.ex. Zimbabwe och Bangladesh lever, med deras egna ord.
Jag rekommenderar att du ser denna film. Kanske vidgas ditt sinne för åtminstone en liten stund, kanske lär du dig något om en främmande kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar