måndag 28 november 2011

Ginger är inte bara en färg

Tvära kast.
I går natt ägnade jag mig åt ett av mina intressen, nämligen att vara förbannad. Denna eftermiddag har jag ägnat mig åt ett annat: att stöka i köket.
Först städade jag alla bänkar och spisen så det ska se fint ut när Pia kommer i morgon, och sen började jag med ingefärsgalenskapen.
Det som inspirerade mig denna gång var det här receptet - kanderad ingefära. Jag skalade och hackade en bit av den kryddiga och söta roten, och kokade den cirka 30 minuter i en enkel sockerlag som bestod av hälften socker och hälften vatten. I skrivande stund ligger ingefäran på tork, vilket den ska göra i några timmar. Sen ska jag doppa den i strösocker. Detta godis är inte bara bra för magen utan även gott som fan! Håller sig 2 veckor i kylskåp.
När jag ändå höll på med ingefära tänkte jag att jag skulle koka en sats ginger cordial. Det är en sorts ingefärsdricka som jag gillar att göra rätt kryddstark. Receptet här kommer från min morbror Jimmy. 100 g ingefära hackas fint och kokas i ungefär en kvart i 3 dl vatten tillsammans med lite krossad svartpeppar eller färsk chili. Under tiden ska man riva skalet av två limefrukter och blanda med 3 dl socker, men jag hade ingen lime i dag så jag tog lite ananas och blandade med råsocker. Sen rörde jag i ananasen i ingefärsblandningen, och efter att det svalnat silade jag det genom en silduk.
Resultatet blev en kryddig dryck som inte rekommenderas för barn. "Saft för ansvarstagande vuxna", som inneboende M sa.
Efter att saften blev klar fick jag en tanke, och idén till en tredje produkt av ingefära växte fram. Jag blandade resterna av ananas, chili och ingefära (som blivit över efter cordialkoket) med den med ingefära smaksatta sockerlagen från kanderingen. Detta fick koka ett tag, och sen silade jag det igen.
Nu har jag alltså:
1. Kanderad ingefära, för matsmältning och nomnomnom,
2. Ginger Cordial, en söt och stark saft,
samt 3. Sockerlag med smak av ananas, ingefära och chili.
VAR ÄR DIN GUD NU?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar