fredag 13 januari 2023

Utgå från kliché

Igår blev jag sugen på att spela Solo Orbits, ett solo-hack för rollspelet Death in Space. Solo Orbits är ett mikrorollspel i ensamspelarformat där grundberättelsen är att du är en rymdfarare som plötsligt vaknat upp ur kryosömnen på rymdskeppet Major Tom, och upptäcker att skeppet inte är på väg dit den skulle. Genom att med tärning slå fram olika rum och vad som händer i dessa rum utifrån tabeller ska man samla nog med credits för att till slut kunna ställa in skeppet på rätt kurs och återgå till sin kryosömn.

När jag började slå fram rum och rita dem på ett papper kom jag på att jag ville använde den kartan som faktisk design av ett skepp i Death in Space, om jag får tillfälle att spelleda det någon gång med min spelgrupp. Medan jag fortsatte slå fram rum växte ett äventyrsfrö fram, och medan jag började anteckna insåg jag att de idéer jag fick var så pass välanvända inom science fiction att de nästan var klichéer: skeppets AI drabbas av ett fel, t.ex. virus eller bugg, och börjar bete sig oberäkneligt och tyranniskt, samtidigt som skeppet drabbas av ett yttre hot, t.ex. en attack från fiendeskepp. Jag blev dock inte avskräckt av att jag hittat på en av de vanligaste konflikterna i genren, utan började istället fundera på hur jag skulle kunna göra det roligt och nyskapande. Eller varför ens nyskapande? Låt det bli tydligt att det är en klyscha (AI:n kan säga saker som liknar "I'm afraid I can't let you do that, Dave" från 2001: Ett rymdäventyr, fiendeskeppen kan vara uppenbart inspirerade av klingonskepp från Star Trek etc) och se hur rollpersonerna reagerar och hittar på lösningar på problemet – antingen är de så genremedvetna att de gör sånt de sett på film eller läst i böcker, vilket skapar igenkänning, eller så hittar de på nyskapande sätt att lösa det på. Och upplösningen kan resultera i fler berättelsetrådar att undersöka. Varifrån kom viruset som infekterade AI:n? Var fiendeattacken en slump eller var den koordinerad med datorproblemet? Har besättningen några ärkefiender?

Det finns ju en anledning till att vissa saker blivit standard inom en genre! Jag tänker bara på hur många avsnitt av Star Trek: The Original Series som handlar om en AI som tagit över, och hur Kirk och hans besättning löst problemet genom att bete sig typiskt oregelbundet mänskligt vilket gör att AI:ns kretsar kokar. Dessutom är ju artificiell intelligens särskilt aktuellt just nu där olika förment "intelligenta" datorprogram skapar konst och text, med efterföljande diskussioner. Nu har jag det här skeppet och dess galna AI i huvudet, och kan inte vänta tills jag får min spelgrupp intresserad av att köra lite rymdopera! För visst är det coolt med rymdskepp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar