söndag 6 april 2014

ALIENATION

framtiden
[vill tillbx t livmodern]
en varm filt av människo
tårar människans omfamning

en gris en ko
en alienerad 2010-talsbo
försäljare, enskilda firmor,

livet som telefonsamtal

där vi lägger in lägger
an lägger på

och i slutet kommer
notan
Tag dig i akt snart
bränner vi upp din entreprenörs
anda
du får inte köpa mig
jag vill inte sälja dig
En dag ringde jag till Mormor
men det var inte i dag
hon svarade "Hedman" med betoning på
sista stavelsen (Hed/man
det känns som 10 år sedan)

"På fabriken" "på kontoret"
En stark man förgås i samhällets tiotusen-
åriga slagg men varför
Inter aktion mellan sten och sand
Vi vill opp! Vi vill opp! Blod på tröjan dinosaurier
förmultnar i min bil
Vi är vi vi är många vi är alla
vi är dinosaurier vi förmultnar
vi är äppelträd vi är dessutom verb,
substantiv, adverb, räkneord, vi är livet
vi är allt vi stiga ur vulkaniska djup,

vi är inget, vi är inte en, vi är.
Särskilj dig inte från ditt syskon.
i skolan är vi. Vi är.

Alfa och omega, jag skulle tryckt på alla
knappar, Hermes och Afrodite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar