torsdag 15 december 2022

Lucka 15: Dubbelmånefestivalen Oawa-Iawa i Foyala (Vindsjäl)

Dubbelmånefestivalen Oawa-Iawa i Foyala (till Vindsjäl)

Var 83:e dag synkroniseras de båda månarna Oawa och Iawa på himlavalet, vilket leder till en kraftigt upplyst natt och extrema tidvattenförhållanden. Detta firas vanligtvis med små festligheter i hela Agweon. I Foyala, som påverkas av sin närhet till ett stort vattenfall och floden som det är upphov till, firar man Oawaiawa-festivalen. En gång om året är festivalen extra stor, och folk från hela Agweon vallfärdar dit för att äta exotiska maträtter, förundras åt esoteriska och akrobatiska konster, samt dricka de många typer av rusteer och jästa fruktdrycker som Foyalaborna är så skickliga i att tillreda. 
  • Köttnasaren 
    • Rykten i de mest ljuskänsliga matentusiastkretsar talar om Wahe-Komo från Wadostammen, som rest runt i hela Agweon på jakt efter förbjudna delikatesser. 
    • På de nordligaste öarna stötte hen på ett isolerat folk som i generationer ätit allt vad de karga frusna tundrorna erbjudit, däribland små storögda, pälsbeklädda däggdjur med enorma fettdepåer och monstruösa fiskar. Hen vandrade veckovis i Mogwaris djupaste djungler på jakt efter en blodtörstig sekt som dyrkar yokarin (se regelboken s.111) och viger sina liv åt att leva som yokarier på jakt efter djur. Nu har Wahe-Komo återvänt från sina långa resor, och med sig har hen en exklusiv, och moraliskt tveksam, samling kött. Det är strängt förbjudet att sälja och förtära majoriteten av de köttprodukter Wahe-Komo erbjuder, så det för med sig en stor risk att söka upp hen – Foyalas vakter har fått nys om att hen befinner sig i staden och är på jakt! 

  • Det ambulerande tehuset Eragwe: 
    • En sirlig, cylinderformad vagn i regnbågens alla färger dragen av en vackert dekorerad hiya. 
    • Där säljer den excentriske Ame-Yasin teer från hela Agweon. Varför inte prova på ett avkok av fermenterad slemrot? Eller ett te gjort på yelo, passar utmärkt till de små! För den vuxne som vill resa i sitt sinne finns en samling rusteer med en uppsjö olika effekter. Drick en mugg rött te som får alla konturer att dansa, eller läppja på en brännhet kopp galimari-brygd som gör att alla färger som rör vid varandra blandas i ditt synfält! Om du har yina att betala med kan du nå stjärnorna! (För eventuella sidoeffekter ansvaras ej.)










För att undvika bieffekt, slå ett HANDLINGSSLAG för VILJA, MOTSTÅND 2 med LITEN RISK.


Underhållning
  • Den fantastiske Yama-Game (den vandrande elden).
    Yama-Game är en mycket gammal eldesoteriker som under sina dagar som vindsjäl samlat på sig mäktiga eldkristaller och försörjer sig på att resa runt till olika festligheter och visa upp sina konster. Förutom att kunna tända eldar och få dem att dansa, skapar hen eldvarelser som hen sedan låter dansa över skyn. Hen har även en stor arsenal av fyrverkerier, som bildar mönster i himlen och orsakar kraftiga, melodiösa knallar.
    Utseende: Yama-Game är en mager, skinntorr gamling klädd i ett sotigt höftskynke, som behandlats med Hwaya-skal för att bli eldtåligt. Hens hud är täckt av brännsår och blåsor, såväl nya som läkta, och allt hår på huvudet och ansiktet är bortbränt. Hens magra gestalt blir dock mycket imposant när hen på esoterisk väg låter eldslågor slå upp från armarna och huvudet, med eldvarelser flygande ovanför hen.
    • Yama-Games föreställning
      Yama-Games framträdande sker på ett utrymt torg, med publiken längs sidorna på eldfasta balustrader eller hoptryckta mot väggarna. Eldväggar höjs och sänks, eldklot flyger upp i skyn, pyroteknik färgar himlen i alla regnbågens färger, och mänskliga och djurlika former skapas av ren eld. Dock sker något oväntat: Yama-Game tappar av någon anledning kontrollen över eldvarelserna, som börjar springa in i närliggande hus och jaga efter människor. Den gamle esoterikern ropar på hjälp, och det är upp till rollpersonerna hur de vill göra för att hejda den annalkande katastrofen. Kanske någon är vattenesoteriker och kan bekämpa eldvarelserna på det sättet? Yama-Game kanske själv kan återta kontrollen om hen får hjälp? Det borde inte vara svårt att få tag på en stor mängd vatten att bekämpa eldvarelserna med? Eldvarelsernas antal kan anpassas efter spelargruppens erfarenhet och sammansättning. Förslagsvis har varje eldvarelse MOTSTÅND 3 med MEDELRISK. Eventuella KONSEKVENSER kan förslagsvis bestå av att elden sprider sig, eller att någon tar skada.

      Om rollpersonerna lyckas besegra eller kontrollera elden, är Yama-Game tacksam för hjälpen och erbjuder en esoterisk artefakt, en sten som kan användas till att tända eld mot vilken yta som helst. Elden brinner turkost några centimeter ovanför ytan och ger ljus och värme, men skadar inte ytan som den brinner på. Elden aktiveras genom KANALISERING med INGEN RISK och MOTSTÅND 1. 

    • Den maskerade trion
      • En trio musiker med fantasifulla och färgrika djurmasker, som sjunger på ett språk som ingen av rollpersonerna känner igen. Trion tillhör en grupp som rollpersonerna under tidigare äventyr lyckats göra sig ovänner med (se sidan 64, bandbakgrund, i Vindsjäl), och de är utsända av gruppens ledare av olika skäl beroende på hur dålig relationen till gruppen är – allt från att bara spionera på bandet till att försöka överfalla dem i en mörk gränd.
      • Alla tre är mycket unga. Uppdraget de har är en typ av ritual för att inviga musikerna i en särskild sekt inom gruppen. De är nitiska och övertygade om att maeran som sekten dyrkar är den enda sanna vägen till frälsning och räddning från Sorgen.
        • 1: Koro-Lomi. Väderbitet ansikte, långt utsläppt hår. Ilsken. Beväpnad med klotpåk och rundsköld. 
        • 2: Sise-Sari. Kantigt ansikte, ljusa ögon. Uppträder arrogant. Beväpnad med kampkäpp.
        • 3: Fogo-Fem. Stirriga ögon, underbett. Har svårt att stå stilla. Bär spjut.
      • Rollpersonerna kan genom lyckade HANDLINGSSLAG för OBSERVANS, med LÅG RISK och MOTSTÅND 2 upptäcka att de blir förföljda. En lämplig KONSEKVENS kan vara att förföljarna noterar att de blivit upptäckta och flyr eller attackerar. Vid strid slåss samtliga sektmedlemmar tills de stupar eller segrar; de kommer helt enkelt inte fly för något när striden väl är inledd. 


    • Den ledsna konstrukten 
      • En av artisterna som uppträder på festivalen är Krodo-Hewa, en före detta utforskare av grottor och ruiner, som efter ett fynd av en konstrukt med intakt kontrollmekanism sadlat om och nu reser land och rike kring med sin tama stenkonstrukt. Det är en imposant varelse, närmare tre meter hög och med tydligt mänskliga ansiktsdrag. Kroppen är detaljerat utformad som en mänsklig kropp, men med dimensionerna uppförstorade. 
      • Under framträdandet i Foyala händer något med konstrukten – den slutar lyda kontrollmekanismen. Dock går den inte bärsärk, utan sätter sig ner hårt på marken med ansiktet i händerna. Ett HANDLINGSSLAG för OBSERVANS eller KANALISERING med INGEN RISK och MOTSTÅND 1 gör det tydligt att konstrukten visar mänskliga känslor, och om en rollperson gör ett ett HANDLINGSSLAG för KANALISERING med LÅG RISK och MOTSTÅND 2 kan hen märka av en annorlunda energi från konstrukten, något mänskligt…
      • Det som hänt är att en maera, som varit fångat inne i konstrukten sedan tianakifolket dog ut, plötsligt väckts till medvetande efter att kontrollmekanismen gått sönder, och rollpersonerna kan hitta ett sätt att befria maeran ur sitt stenfängelse, eller hjälpa den hem till sin forna boplats, det vill säga den ruin där utforskaren hittade den.
      • Utforskaren är mycket intresserad av att få sin konstrukt reparerad, eftersom det är hens inkomstkälla, och erbjuder en belöning till rollpersonerna om de lyckas. De ledtrådar hen kan ge är att konstrukten fanns i en tianakiruin två dagsmarscher från Foyala, samt att en ”dålig känsla” spreds från ruinen. Den ”dåliga känslan” är effekterna av en sorgereva som öppnats i närheten, där sorgeväsen i barnstorlek sipprat fram. Detta uppdrag utgör lucka 19 i denna kalender!

    • Brottarutmaningen
      • På ett torg har en stor brottningsmatta lagts ut, och en person i flambojanta kläder i gaonska färger ropar att den stora gaonska brottarveteranen Bake-Bako (dialektalt för "den starkaste av de starka") utmanar den som törs på en brottningsmatch. Bake-Bako är klädd i enkla vita åtsmitande kläder, har rakat huvud och tatueringar på överarmarna och bröstkorgen. Hen är massiv – lite över två meter lång med svällande muskler – men ansiktet är lugnt och milt. När hen inte brottas sitter hen på knä mitt på brottningsmattan med slutna ögon. I strid är Bake-Bako en svårslagen kombination av smidighet och styrka. 
      • Priset för en match är två yina.
      • Spelaren slår för KAMP eller RÖRLIGHET, MOTSTÅND är 4, RISK är medel till hög (beroende på vad rollpersonen vill försöka sig på), och spelaren bör uppmanas att i detalj beskriva hur greppet eller undanmanövern som hen gör ser ut. 
      • Om Bake-Bako vinner, bugar hen sig för sin motståndare och sätter sig på knä på mattan som innan.
      • Om rollpersonen vinner, får hen en vinstpott bestående av samtliga yina som alla tidigare utmanare betalat. Bake-Bako bugar sig djupt och skänker segraren ett vitt pannband i tunt tyg. Bandet har svaga strimmor av grönt och blått, bestående av trådar som belagts med pulver från esoteriska kristaller. Detta pannband ger +1 till KAMP och +1 till RÖRLIGHET under en timme. För att aktivera kraften krävs fem minuters meditation och ett lyckat enkelt slag mot KANALISERING.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar