fredag 21 juli 2023

Drakar och Demoner – Ensam i Avgrundsgapet

I mitt förra inlägg öppnade jag Drakar och Demoner-boxen, och nu har jag provspelat soloreglerna. Jag slog förnöjt fram en rollperson, en anka som är animist, och fyllde i mitt första fysiska rollformulär på kanske 20 år! Det kändes stort.

Federfleisch Rotknöl var mer än säker på att han skulle övervinna alla faror som det fasansfulla Avgrundsgapet skulle kasta mot honom. Jag påbörjade det första uppdraget, Orchfången, där min uppdragsgivare, vargmannen Ingolf, bad mig söka upp en grupp kultister som fraktade en orchfånge. Första delen av uppdraget bestod i en brant nedgång med "huggtandade flygfän", som jag valde att tolka som vampyrfladdermöss. Mitt första tärningsslag, mot färdigheten Smyga, misslyckades och jag fick den blodtörstiga svärmen mot mig. De började med att virvla mot mig i en skrämmande fart vilket motsvarade en skräckattack. Jag slog på skräcktabellen och fick tillståndet Uppgiven (nackdel på Karisma-slag). Min motattack var en sprakande ljungeld, som fick blixtar att dansa kring fladdermössen. Flera av dem föll grillade ner på grottgolvet, men deras hämnd var hemsk. De flög på mig och sög mitt ankblod till livet sögs ur mig (2T6 skada = 11, mitt KP = 8). Jag försökte heroiskt kämpa mig tillbaka till livet, men ack! Den tappre ankan slutade sina dagar i första rummet i sitt första uppdrag! 

Betyg: Svinkul! Jag skrattade högt åt mitt fullständiga misslyckande och kan inte vänta tills jag får göra det igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar